Vi har prøvet den nye Audi e-tron. Derfor skal I glæde jer!
Autolease var inviteret til München for at prøvekøre den nye Audi e-tron, en ren elbil i SUV-premiumklassen, som skal konkurrere med Tesla Model X og Mercedes-benz EQC – Mercedes’ helt nye SUV-premium elbil. Vores kollega Mats Silfver fik fornøjelsen af prøvekørslen. Vi har efterfølgende spurgt ind til hans oplevelse.
Hvordan vil du beskrive din oplevelse af prøvekørslen?
Prøvekørslen foregik både på sydtyske, bakkede landeveje, gennem små byer, gennem Münchens myldretid og ”off-road”, hvor jeg kørte indendørs i en nedlagt fabrik. Her var der sat en avanceret og udfordrende forhindringsbane op for at illustrere Audi e-trons terrænegenskaber og balance.
Hvordan vil du beskrive bilens komfort?
Audi e-tron kører meget fint hen over ujævnheder og har samtidig en meget god balance og køredynamik takket være det lave tyngdepunkt og en luftfjedring, der er indstillet perfekt. Derudover er bilen meget lydløs. Med lydløs mener jeg naturligvis lyden fra motoren, men den er også lydløs når det kommer til vejstøj og vindstøj.
Hvordan vurderer du det indeni bilen, såsom pladsen, design, osv.?
Audis virtuelle cockpit samt layout på konfigurationen af alle tre digitale skærme er yderst moderne. Haptisk feedback (funktion der gør, at man kan mærke, når man trykker på en knap på en trykfølsom skærm) giver også tydelig respons, når man som fører er fokuseret på sin kørsel og f.eks. er ved at ændre temperaturen i bilen.
Der er godt med plads til fem personer, men bagagerummet er ikke så stort som forventet. Her findes der direkte konkurrenter, der tilbyder større fleksibilitet. Den har dog et ekstra lille rum foran i bilen under det, der tidligere blev kaldt motorhjelmen
Kan du fremhæve tre ting ved Audi e-tron, som er ekstra godt?
Jeg ser Audi e-tron som en multifunktionel familiebil. Den har god plads indeni, men udenpå er den ikke så stor som forventet. Den leverer både sikkerhed, høj teknologi og en masse følelse. Jeg vil dog fremhæve nedenstående tre ting, som jeg mener gør bilen unik:
- Det er muligt at bestille Audi e-tron med virtuelle sidespejle, hvor de traditionelle sidespejle er udskiftet med bagudvendte kameraer. I hver fordør sidder der en skærm, som er det man skal kigge på i stedet for et udvendigt sidespejl. Det tager lidt tid at vænne sig til det, men det var en rigtig cool oplevelse
- Drivkraften og accelerationen sker hurtigt men føles blødt, og motorbremsens kraft kan indstilles i flere positioner
- Interiørets kvalitet er helt i top, og designet er moderne og intuitivt
Hvad var det bedste ved køreturen?
Det bedste var at få oplevet, at den tyske bilindustri er nået i mål med sin udvikling af en elbil i premiumsegmentet. Endelig kan man for alvor konkurrere med Tesla på det centrale ved en elbil, og så kan den også sætte pres på konkurrenternes udvikling af fuldt elektrificerede personbiler.