I elbil fra København til Århus og retur

Udgivet: 12. august 2019

Kan jeg køre til møde i Århus? Hvor lang tid skal jeg holde stille ved opladning? Dur en elbil overhoved som firmabil? Bekymringerne er mange, når emnet falder på elbil som firmabil. Derfor har vi hos Autolease sat os for at udfordre nogle af myterne på blandt andet distance og ladetid.



I Audi e-tron til Århus

Selvom udvalget af elbiler efterhånden er udvidet til meget mere end Tesla, var vi ikke i tvivl om, at det var i en Audi e-tron vi gerne ville udføre vores test. E-tron er Audis første fuldt elektriske SUV, som ligger mellem Audi Q5 og Q7, når det kommer til størrelse. Bilen har en oplyst rækkevidde på 410 km. (WLTP), hvilket passede perfekt ind i vores eksperiment.

Vores test startede på Frederiksberg, hvor bilen havde holdt i en ladestander natten over, så batteriet var fuldt opladt – fuldstændig som havde man en hjemmelader til sin firmabil. Herfra gik turen mod Sjællands Odde, hvorfra vi tog færgen til Århus, hvor vi havde et planlagt kundemøde. Er man i god tid til færgen, kan man få plads ved den 50 kW ladestander, som er opstillet på havneområdet både på Sjælland- og Jyllandssiden. Her er det muligt at oplade sin elbil, mens man holder og venter på at køre ombord. I vores test benyttede vi os ikke af denne mulighed, da vi i forbindelse med billetbestilling havde booket opladning ombord på færgen. Genialt koncept af Molslinjen, da bilen her bare holder stille. Vi fik 64 km. ind på batteriet i løbet af overfarten.


Myte: Spildtid på farten ved lange ladepauser!

En af myterne omkring elbiler er, at man er tvunget til at holde lange pauser mens bilen oplades. Vi kørte i alt 435 km. på vores tur til Århus, og vi opladede vores elbil af to omgange. Første gang var ombord på færgen mens vi sejlede fra Odden til Århus. Anden gang var ved lynladeren i Fredericia.


12 minutter er nok

Vi havde planlagt, at vi på vejen hjem skulle køre over broen, så efter endt møde syd for Århus satte vi kursen mod Fredericia og den nye lynladestation.  Mange tankstationer langs motorvejsnettet har efterhånden fået 50 kW ladestandere opstillet, men vil du minimere din ladetid, skal du gå efter lynladerne (150 kW). Vi havde derfor allerede hjemmefra planlagt et stop der, selvom batteriet på dette tidspunkt ville være langt fra tomt.

Vi ankom til ladestationen med 48% tilbage på batteriet. I starten gik det stærkt. Effekten strøg op på 150 kW, hvilket svarer til, at batteriet oplades med 645 km/t, så i løbet af bare 10 minutter havde vi opladt batteriet med mere end 100 kilometers rækkevidde. Jo tættere batteriet kommer på at blive fuldt opladt, jo lavere bliver effekten af strøm, som kan tilgå batteriet. Vi ville gerne teste dette, hvorfor vi lod bilen blive i opladeren i 17 minutter. Reelt set ville 10-12 minutters opladning have været rigeligt til at få os sikkert retur til København.


Lynladeren er det boost, der får dig det sidste stykke vej hjem. Den høje effekt opnås op til ca. 80%, og herefter begynder effekten at falde. Vores test viste, at vi på de første 10 minutter bilen holdte i laderen, ville få mere strøm end på de sidste 30 minutter.

Opladning er en vigtig parameter, når man kører i en elbil. Vi har her samlet en lille oversigt over de forskellige typer af ladestandere:


22 kW                Hjemmelader                               ca. 100 km ved en times opladning

50 kW                Offentlig ladestander              ca. 210 km ved en times opladning

150 kW              Lynlader                                         ca. 645 km ved en times opladning


Myte: Rækkevidden halveres når man kører motorvej!

En anden af myterne omkring elbiler er, at rækkevidden på batteriet halveres, når man kører motorvejskørsel. I vores test kørte vi på motorvej fra København til Sjællands Odde samt igen fra Horsens til København. Da vi kom retur til København, havde bilen, efter at have tilbagelagt 435 km., et gennemsnitligt forbrug for turen på 3,8 kW/km. Omregnet svarer det til en rækkevidde på 361 km. (Audi e-tron er opgivet til 410 km. ved blandet kørsel).


Det var i første omgang de mange henvendelser fra kunder om, hvorvidt en elbil kan bruges som firmabil, der fik os til at lave denne test. Opladning er en del af det at have en elbil, og vi skulle ind og have strøm på for at kunne nå hele vejen hjem.  Hvis man til gengæld har en elbil, starter man hver morgen med en fuld tank, så de 10 minutter man bruger ekstra på turen til Jylland nok tjener sig selv ind ved aldrig at skulle ned forbi tankstationen for at fylde brændstof på. Vi kunne have opladt vores elbil før vi kørte ombord på færgen, samt i det P-hus, som vi parkerede i mens vi var til møde. Det var dog ikke nødvendigt, eftersom vi havde rigeligt med strøm til at nå til Fredericia.

(Budskab: Oplad med omtanke og minimer din ladetid. Gå efter lynladerne og oplad kun det du skal bruge for at kunne køre hjem. Hjemmeladeren skal nok sørge for at bilen er på 100% næste morgen).

Nu valgte vi Audi e-tron til vores test. Havde vi valgt en elbil såsom Jaguar I-Pace, ville ladepausen have været nogenlunde identisk. Havde vi derimod foretaget vores test i f.eks. en Kia Niro eller Tesla Model 3, som begge har længere rækkevidde, ville turen formegentlig kunne gøres uden ladestop end udover på færgen.

Læs om vores top 5 Green Edition biler

Følg Autolease på LinkedIn