Har de nye bilafgifter ført til større CO2-udledning?
I en artikel på dr.dk kom det frem, at danskerne efter afgiftsændringen sidste år er begyndt at købe større og mere CO2-forbrugende biler. Hos Autolease har vi valgt at lave en tilsvarende analyse for firmabiler. Svaret er ikke så entydigt.
D. 11. juli kom det i en artikel på dr.dk frem, at CO2 forbruget på indregistrerede biler i 1. halvår af 2018 udledte mere CO2 end samme periode året før. DR lagde vægt på, at det var de ændrede bilafgifter i efteråret 2017, der var årsag til, at danskerne køber større biler, der udleder mere CO2.
Hos Autolease har vi valgt at lave en tilsvarende analyse for firmabiler i samme periode. Målet er at finde ud af, om firmabilsbrugere har haft samme negative udvikling i CO2 forbruget. Og der er flere spændende trends i gang.
Mere benzin. Mindre diesel. Lidt hybrid
Dieselbiler kører generelt længere på literen end tilsvarende benzinbiler og udleder relativt mindre CO2. Det er både godt for virksomhedens TCO og dens samlede miljøbelastning. Derfor har dieselbiler historisk set været overrepræsenteret i firmabilssegmentet. Det er de stadig, men balancen har ændret sig.
Vi har hos Autolease kigget på vores samlede indkøb af personbiler i 1. halvår 2018 i forhold til samme periode 2017. Tallene viser, at andelen af benzinbiler i dag er på 11,1 %. I samme periode 2017 var det tal 7,4 %. Og går vi helt tilbage til 2014, var andelen kun 4,4 %. Der er altså en klar tendens til, at flere firmabilsbrugere vælger benzinmotor. Samtidig har hybridbiler (kombination af benzin og el) gjort sit spæde indtog på firmabilsmarkedet. Andelen er dog stadig kun 2 %, så der er lang vej til det store gennembrud.
CO2 forbruget på firmabiler er faldet
Generelt udleder benzinbiler mere CO2 end dieselbiler. En stigning i andelen af benzinbiler vil alt andet lige derfor hæve det samlede CO2 forbrug.
Men sådan er det ikke gået. Tværtimod. Faktisk har vi hos Autolease oplevet et samlet fald i CO2-udledningen på 0,5 % fra 2017 til 2018. Og det på trods af, at hybridbilerne der generelt udleder mindre CO2 end benzin- og dieselbilerne stadig udgør en meget lille andel af totalen.
Det viser tydeligt, at firmabilsbrugerne hos Autolease ikke vælger biler, der udleder mere CO2 på grund af de ændrede bilafgifter i efteråret 2017.
Vi venter stadig på det store gennembrud
Imens vi diskuterer forskelle på benzin og diesel, venter vi på gennembruddet for hybrid- og elbiler. Det vil ændre udledningen af CO2 markant.
Indtil videre har ingen af Autoleases firmabilsbrugere valgt en elbil. Ingen! Og hybridbilerne har det heller ikke nemt. Plug-in hybridbiler domineres af Volkswagen og Mercedes, men begge mærker har stort set ikke fået nogen plug-in hybrid biler til Danmark i 2018. Formentlig fordi der har været en stor efterspørgsel fra andre lande.
Den anden hybridvariant, hvor elmotor oplades under kørslen, er Toyota markedsleder på. Her har et pænt antal firmabilsbrugere valgt Toyota RAV4, men da det er den eneste ’rigtige’ firmabil Toyota har, udgør det stadig en lille andel af det totale salg.
Konklusionen må derfor være, at firmabilsbrugerne ikke vælger biler, der udleder mere CO2 i 2018 sammenlignet med samme periode i 2017. Og den langsigtede trend for CO2 udslippet er stadig nedadgående, selvom det er meget små ændringer. De store ændringer forventer vi først at se, når el- og hybridbilerne bliver et reelt alternativ for firmabilsbrugeren.
En klar bilpolitk er vejen til lavere CO2-forbrug
Første skridt til at ændre firmabilsbrugernes købsadfærd er at have styr på bilpolitiken. Og ikke mindst sørge for, at den bliver ført ud i livet. Vi har i vores online Fleet Management system gjort det nemt at integrere bilpolitikken, så firmabilsbrugeren kun bliver præsenteret for de biler, der opfylder virksomhedens krav. Eksempelvis biler, der maks udleder 120 gram CO2. Samtidig kan man i vores søgemaskine søge efter forskellige søgetags, som gør det nemmere at finde de miljørigtige biler.
Den ubekendte faktor
Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) er en ny testform, der skal give et mere retvisende billede af bilernes forbrugstal. Denne testform afløser den gamle testform (NEDC), som stammer tilbage fra 1980’erne.
Efter de nye WLTP regler (tal er fra foreløbige test og er derfor ikke udtryk for det endelige resultat, når alle biler er testet efter WLTP regler) vil to ens biler have ca. 20 % dårligere forbrugstal end efter den gamle testform. Men altså kun på papiret. Det kan i overgangsfasen give et misvisende billede af det reelle forbrug.
Vil du vide mere omkring WLTP og hvilken betydning det har for km/l, Co2 forbrug, energiklasse mv. kan du finde mere information på www.wltp.dk. Dette er en hjemmeside udviklet af De Danske Bilimportører.