Genåbning af bilfabrikkerne

Udgivet: 19. maj 2020

COVID-19 har været årsag til, at bilfabrikkerne har været lukket ned, og at billeveringer er blevet forsinkede. Det begynder dog nu at gå den rigtige vej, og de fleste af Europas bilfabrikker er begyndt at åbne op igen. Her er de bilmærker, som er godt i gang med genåbningen.



Audi

Hos Audi er produktionen startet op igen, men der tages alle forholdsregler med afstand og antal medarbejdere omkring bilerne på båndet. Dette påvirker hastigheden i produktionen, men der er biler, som allerede er på vej hjem. I starten kommer Audi til kun at køre med ét holds produktion, og derfor kan der gå noget tid før produktionen er indhentet.

 

BMW

Hos BMW planlægges genåbningen efter udviklingen i de respektive lande, hvor der er produktion. En række af BMW’s fabrikker er allerede åbnet, og senere i maj følger de sidste fabrikker efter. De fabrikker, der på nuværende tidspunkt er genåbnet er i Spartanburg, USA (BMW X3, X4, X5 og X6), Dingolfing, Tyskland (BMW 3-serie, 4-serie, 5-serie 6-serie) og München, Regensburg og Leipzig, Tyskland samt Rosslyn, Sydafrika og Oxford, England (BMW 1-serie, 2-serie, 3-serie, 4-serie, X1, X2, X3 og i3).

I opstartsfasen producerer fabrikkerne ikke i samme tempo som normalt. For at mindske leveringstiden mest muligt vil kundesolgte biler blive prioriteret foran biler til andre formål.

 

Citroën

Citroëns fabrikker er ligeså begyndt at genåbne. I uge 20 startede de op med varebilerne, mens personbilerne forventes opstart ultimo maj.

 

Ford

Produktionen af bilerne blev genoptaget på de europæiske fabrikker, inklusiv Tyrkiet, d. 4. maj. Produktionen vil gradvist åbne over de kommende måneder inden den fulde produktion er opnået.

Fabrikken i Sydafrika, som producerer Ford Ranger, forventes ikke at starte op før 1. juni.

Det er ikke muligt at lave nybestillinger på nuværende modelår, og når produktionen på Ford Focus starter op igen, hvilket formentlig bliver ultimo juni, vil al ny produktion være på det nye modelår.

 

Jaguar Landrover

Jaguar Landrovers engelske fabrikker har været lukket ned siden slutningen af marts, men er nu i midten af maj begyndt at åbne op igen. Produktionsanlægget i Brasilien og Indien fortsatte med at holde åbent. Virksomhedens joint venture-fabrik i Kina genåbnede d. 24. februar, da livet begyndte at komme tilbage til det normale i landet.

 

Kia

Hos KIA har leveringer ikke været mærkbart ramt af COVID-19. Fabrikkerne i Korea har været lukket ned i nogle dage fra den 26. februar. De åbnede op igen den 2. marts, og der er ingen ændring i leveringer fra Korea.

Fabrikken i Slovakiet standsede midlertidigt produktionen fra mandag d. 23. marts til 5. april og startede atter produktionen op d. 6. april. Efterfølgende var fabrikken kortvarigt lukket på grund af manglende dele fra underleverandører fra mandag d. 20. april til torsdag d. 23. april. Arbejdet på fabrikken blev genoptaget fredag d. 24. april og har været kørende lige siden.

 

Mercedes

Også Mercedes har genåbnet sine fabrikker, hvor stort set hele produktionsapparatet er åbnet op. Mercedes følger de lokale guidelines og retningsliner i de lande, hvor der er produktion, hvilket kan påvirke hastigheden på produktionen.

 

Opel

Hos Opel er fabrikkerne for varebilerne nu genåbnet. Alle øvrige fabrikker er ikke åbnet endnu, men Opel forventer at åbne de resterende ultimo maj. Generelt kører produktionen på et lavere niveau end normalt, og der kan være længere leveringstid end man har været vant til.

 

Peugeot

Fabrikken for Peugeot 208, 308 og 2008 samt varebilerne er startet op i uge 20. Peugeot 508, 3008 og 5008 afventes stadig, men vil efter planen starte op ultimo maj.

 

Renault

Hos Renault er der godt gang i produktionen igen, og det er muligt at lægge kundeordrer på næsten alle Renaults biler inkl. varebiler.

 

Seat

Produktionen af Seat Leon og Tarraco er også startet op, dog på nedsat kapacitet. Også her bliver alle forholdsregler respekteret og efterlevet for at begrænse smitte. Dette betyder dog også, at der kan gå et stykke tid før produktionen er indhentet.

 

Škoda

Produktionen er genopstartet men på nedsat kraft, som hos flere af de øvrige bilmærker. Også her bliver der taget alle forholdsregler for at undgå smitte, så hastigheden i produktionen er påvirket, men allerede nu er der biler klar til levering.

 

Toyota

Toyotas europæiske fabrikker er oppe at køre igen, så der kan bestilles biler hjem fra fabrikkerne. Derudover er der biler på lager af Toyota Corolla og CHR. Toyota Rav4 laves i Japan, som har en drift som sædvanligt med ca. 3 måneders leveringstid som hidtil. Derudover er Toyota Proace kassevogne også startet op igen.

 

Volkswagen

Volkswagen har de seneste uger været i gang med forberedelser til en trinvis genåbning af fabrikkerne, og produktionen er genstartet efter at produktionen har været lukket ned siden d. 19. marts. Der tages alle forholdsregler, når det kommer til afstand mellem medarbejderne omkring bilerne, hvilket påvirker hastigheden i produktionen.

 

Volvo

Volvo er startet op igen, og alle de europæiske fabrikker er nu åbne. Importørerne kan derfor bestille bilerne nu. Grundet de ekstraordinære omstændigheder kører Volvo ikke på 100 % normal kapacitet, men det meste af produktionen er rimelig stabiliseret.