Bliv klogere på hybridbiler
Toyota inviterede Autolease til sit hybrid- og race event i Kågeröd, Sverige. Her prøvekørte vi Toyotas line-up af hybrid-modeller, og vi fik givet den gas på racerbanen i TOYOTA GAZOO Racing-modeller. I denne artikel giver vi et indblik i dagen, og hvad vi kom hjem med af ny viden inden for hybridbiler.
Toyota har i de sidste 20 år udviklet hybridbiler og er i dag førende på området. Det var derfor også naturligt, at vi takkede ja til at deltage i deres hybrid- og race event, så vi kunne blive endnu klogere på hybrid.
Vi prøvekørte Toyotas hybridbiler på de svenske landeveje, hvor vi for alvor fik testet vores egne evner til at køre både miljø- og hybridvenligt. Vi blev gjort bekendt med ny fakta om hybridbiler, som vi nødvendigvis ikke går og tænker over. Her er lidt fakta om hybridbiler, som vi lærte i løbet af arrangementet:
En sjov bil for brugeren
Hybridbiler behøver ikke være kedelige. F.eks. har en Rav4 Business Line med 218 hk. automatgear, kunstlæder, adaptiv fartpilot og LED-lygter. Den har en beskatning på 334.000 kr. Derudover har hybridbiler altid automatgear (gælder for Toyota). Udsagnet ”Hybridbiler kan ikke køre med træk” passer ikke, for det kan de godt! Rav4 kan f.eks. køre med op til 1650 kg. på krogen.
En praktisk bil
Acceleration i din bil er noget af det, der koster mest energi og derfor også brændstof. Den samme energi du bruger på at accelerere, skal du også bruge på at bremse bilen. En hybridbil opsamler noget af denne energi på et batteri. Når du skal accelerere igen, bruger bilen energien fra batteriet til at få dig op i fart igen.
Udsagnet ”Hybridbiler egner sig kun til bykørsel” er faktisk ikke rigtigt. Under de fleste former for kørsel vil der opstå muligheder for bilen, at opsamle energi til batteriet (også motorvej), og denne energi kan igen bruges til at supplere benzinmotoren eller til ren el-kørsel.
”Hvor langt kan bilen køre på opladt batteri?” – Spørger du om dette, har du misset pointen. Det drejer sig om, hvor meget af din kørsel, du kan konvertere til el. En Toyota Hybrid skal ikke lades op. Det klarer bilen helt selv. Derudover sørger den også selv for, at du får brugt strømmen igen, så du kan slet ikke undgå at få glæde af systemet og have elektrisk kørsel.
Det kræver ikke noget specielt at køre hybridbil (i hvert fald ikke Toyota). Bilen er med automatgear som standard, men ellers kører den som en normal bil.
Alt i alt var det en både sjov og lærerig dag, som Toyota havde stablet på benene!
Vi har masser af hybridbiler hos Autolease. Du kan finde dem alle her.